Fonkelende lichtjes in de boom – Samn Taplin & Alison Friend

Het doorbladeren van de brochures van uitgeverij Usborne is altijd een feestje, met hun prachtige boeken voor (jonge) kinderen krijgt ieder kind zin om te lezen. Toen ik Fonkelende lichtjes in de boom in de brochure van uitgeverij Usborne zag staan werd ik meteen nieuwsgierig. De cover zag er zo mooi uit en het blijkt ook nog eens een lampjesboek te zijn wat een zeer leuke verrassing is.
Het is kerstavond maar Muis is niet blij. De beste remedie hiervoor? Lampjes bekijken! Samen met Mol trekt Muis erop uit om alle prachtige lampjes te bewonderen. Onderweg komen ze nog meer vriendjes tegen die samen met hen op zoek gaan naar nog meer lampjes. En dan komt de groep vrienden plots voor een verrassing te staan! Zal Muis dan toch nog een fijne kerstavond hebben dit jaar?
Iedere keer ben ik verbaasd hoe mooi de boeken van uitgeverij Usborne zijn. Het is dan ook steeds weer een heus feestje als er eentje in mijn brievenbus beland omdat ik dan niet kan wachten om de reactie op Leon zijn snoetje te kunnen zien. Deze keer vond ik het zelfs nog leuker om het boek te ontvangen aangezien het boek in het echt nog zoveel mooier is! Ze hebben op de cover gewerkt met zilveren folie waardoor het lijkt alsof de sterren en sneeuw echt schitteren. Fonkelende lichtjes in de boom is een lampjesboek, je moet dus de schakelaar op de achterflap eerst aanzetten vooraleer je begint (voor) te lezen. Wat zeer handig is aan de lampjes is dat deze automatisch na 5 minuten uitvallen, hierna hoef je enkel de schakelaar terug uit en aan te zetten om de mooie lampjes terug te bewonderen en gaat de batterij ook niet zo snel leeg. De tekenstijl in dit boek is zeer traditioneel en rustig, het kleurenpallet wat wordt gebruikt voor de illustraties is niet te druk waardoor het ook een heel leuk boek is om ’s avonds voor te lezen. De lampjes vond ik soms wel wat fel aangezien er wit licht wordt gebruikt, ik heb liever een wat warmer wit lichtje zodat dit niet zo fel is voor mijn ogen. Maar dat is dan ook de enige opmerking die ik kon vinden voor dit boek aangezien het een zeer leuk verhaal bevat en het de fantasie en zintuigen ook prikkelt door het gebruik van de lampjes. Ook is er op iedere pagina gezorgd voor wat reliëf in de pagina’s waardoor enkele elementen een 3D effect krijgen.
Fonkelende lichtjes in de boom is dan ook een heel leuk lampjesboek voor kinderen vanaf 1-2 jaar om (voor) te lezen rond de feestdagen. Het is ook een ideaal boek om cadeau te geven aangezien het niet zomaar een voorleesboek is maar er een extra verrassingselement aan zit met de lampjes. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om deze samen met Leon te ontdekken en te zien wat zijn reactie is.