Unwritable – Lotte van den Noort

Unwritable – Lotte van den Noort

Vandaag doe ik weer aan een blogtour, deze keer rond het nieuwste boek van Lotte van den Noort genaamd “Unwritable“. Toen ik zag dat Uitgeverij Hamley Books haar eerder gepubliceerde boek Typewriter zou heruitgeven werd ik enorm enthousiast. Ik las dit jaar Unsinkable van Lotte en vond dit zo’n leuk boek dat ik niet kon wachten om Unwritable te lezen. Ik hoopte dan ook dat het boek mijn verwachtingen kon inlossen.

In Unwritable volgen we het verhaal van Abby, wanneer ze op jonge leeftijd op straat beland wordt ze meegenomen door Andrew. Andrew is de leider van de verzetsstrijders van Monte Carlo, een groep die werd opgericht om de kloof tussen arm en rijk te laten verdwijnen en te strijden voor gelijkheid. Vanaf het moment dat Abby zich bij de verzetsstrijders aansluit gaat ze mee op gevaarlijke missies om zo geld van de rijke te stelen om deze aan de arme te geven. Kunnen deze moedige strijders ervoor zorgen dat iedereen in Monte Carlo een gelukkig leven leidt zonder dat er een enorme kloof ligt tussen de arme en de rijke?

Ik was in het begin wel wat terughoudend aangezien ik na het lezen van Unsinkable grote verwachtingen had. Unsinkable ging over de Titanic waar ik wel al wat vanaf wist en daardoor was ik nieuwsgierig naar hoe Lotte een volledig nieuwe wereld zou creƫren voor de lezer en of ik dit uiteindelijk wel zo leuk zou vinden. Ik lees namelijk niet veel boeken wat zich in het verleden afspelen, toch werd ik al vanaf de eerste pagina in het boek gezogen en wou ik niet meer stoppen met lezen. Het boek begint meteen al zeer spannend waardoor de lezer nieuwsgierig wordt naar de verzetsgroep en wat gaat gebeuren. Ik werd dus enorm verrast aangezien ik aan het boek begon zonder te weten waar het over ging (ik wist dus enkel dat het zich afspeelde in het verleden).

Ik vond Lotte van den Noort haar schrijfstijl weer heel fijn weglezen. Hoewel het verhaal zich in het verleden afspeelt heb je dit als lezer totaal niet door en waan je je tijdens het lezen volledig in de wereld van de verzetsstrijders. Abby vond ik (ondanks haar onhandige kantjes soms) een kickass hoofdpersonage waar vele naar kunnen opkijken. Tijdens de missies is ze zo stoer maar tegelijkertijd heeft ze ook een zeer lief en onschuldig karakter. Dit in combinatie met de overkill aan mannen in het boek zorgt ervoor dat het verhaal toch mooi in balans blijft.

Unwritable is dus weer een zeer sterk boek van Lotte van den Noort. Het boek heeft een gezonde balans van spanning, romantiek en stoere hoofdpersonages wat ervoor zorgt dat het weer een heerlijk boek is om te lezen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat Lotte van den Noort de volgende keer voor ons in petto heeft want tot nu toe kregen beide boeken wat ik van haar las het maximum aantal sterren. Zal haar volgende boek weer eindigen met zo’n hoge score?