Een bal in de boom – Frank van Pamelen

Een bal in de boom – Frank van Pamelen

Een bal in de boom
Illustrator: Eefje Kuijl
Page Count: 29
ISBN13: 9789048738649

Uitgeverij Zwijsen heeft weer leuke nieuwe AVI-boekjes voor de feestdagen. Eentje hiervan is Een bal in de boom geschreven door Frank van Pamelen. Een boekje voor deze tijd van het jaar en perfect voor beginnende lezers.

In Een bal in de kerstboom volgen we het verhaal van Mik & Kim. Wanneer hun ouders een kerstboom hebben gehaald is de boom kaal, om de boom wat op te fleuren gaan ze op zoek naar ballen voor in de boom. Ze kijken bij de buurvrouw en buiten in de tuin. En uiteindelijk hebben ze de perfecte ballen gevonden! Maar als ze ’s avonds de boom bewonderen zijn alle ballen plots weg…

Ik was heel enthousiast aangezien ik Op zoek naar de Sint heel leuk vond. Toen ik begon met lezen had ik wel mijn bedenkingen bij het verhaal. Het verhaal is heel Hollands geschreven waardoor sommige woorden of zinnen echt vreemd overkomen (als Belg zijnde) Zo wordt buurvrouw omschreven als “buuf” en dat had ik nog nooit gehoord! Ook wordt een sneeuwbal omschreven als “kil” wat ik een verkeerde uitdrukking vond aangezien wij koud zeggen, kil is naar mijn mening meer een gevoel. Het verhaal is wel heel leuk voor beginnende lezers aangezien het weer hele korte woorden heeft, dat is waarschijnlijk ook waarom sommige zinnen naar mijn gevoel “niet kloppen” aangezien ze vooral korte woorden en zinnen wouden gebruiken voor dit verhaal.

Ik vond het ondanks alles toch een leuk verhaal maar zou het aanraden aan Nederlandse kinderen aangezien het verhaal wel heel Hollands is. Vlaamse beginnende lezers zouden enkele zinnen namelijk niet snappen en ook nooit gebruiken in die context. Ik ben dus iets minder enthousiast over dit verhaal maar vond de illustraties van Eefje Kuijl wel echt prachtig en perfect passen bij het verhaal!