Upgrade – Lara Reims

Upgrade – Lara Reims

Upgrade
Page Count: 341
ISBN13: 9789082986303
Wat doe je als de toekomst ineens voor je deur staat? Wat doe je als je huis ineens ontploft? Als je van het ene op het andere moment in een nieuwe wereld belandt? Als je de mogelijkheid krijgt fantastische dingen te leren, maar niemand je de waarheid vertelt over wie je bent en wat je allemaal kan? Rémi heeft genoeg van raadsels, halve verklaringen en slappe excuses. Hij gaat op zoek naar wie hij is.…

In december kwamen de inschrijvingen voor de blogtours van uitgeverij Hamley Books online. Eentje daarvan was omschreven als een spannende YA. Nadien bleek dit Upgrade te zijn geschreven door Lara Reims. Toen de cover en kleine omschrijving online kwam te staan was ik meteen nieuwsgierig maar ook wat terughoudend aangezien ik niet ging weten of het een te hoog sci-fi/futuristisch gehalte zou hebben – aangezien mij dit niet echt ligt. Toch besloot ik om mee te doen aan de blogtour en ik kan je vertellen dat ik aardig verrast werd.

Upgrade gaat over Rémi. Wanneer zijn huis (met daarin zijn ouders en oudere zus) onverwachts wordt opgeblazen blijft Rémi met veel vragen achter. Hij wordt meegenomen naar een instituut genaamd “het Creodroom” hier is de technologie al verder gevorderd dan in Nederland. Maar ook  hier blijft Rémi met vragen zitten, wie is hij? en waarom is hij anders dan alle anderen? En is hij in gevaar?

Toen ik begon met lezen sprak de wereld mij al direct aan, het instituut wordt zo goed uitgelegd en is zo interessant dat je absoluut meer wilt weten over de wereld. Hierdoor las het boek ook redelijk vlot (en dat terwijl ik in een leesdipje zat) Het boek voelt ook niet echt aan als YA maar kan zelfs worden gewaardeerd door de iets jongere lezers, het hoofdpersonage is dan ook redelijk jong (13-14 jaar) Hoewel er heel veel world-building is – vooral in de eerste helft van het verhaal -is het niet echt saai aangezien het een zeer interessante wereld is die Lara heeft gecreëerd. Doorheen het boek voel je wel dat de spanning wordt opgebouwd, dit komt pas echt tot zijn recht op het einde wanneer er heel veel gebeurd. Dit boek is ook het eerste deel in serie. Na het eerste deel te hebben gelezen ben ik dan ook erg benieuwd naar deel 2 (deze verschijnt in oktober dit jaar)

Ik ben dus zeer verrast door dit boek en zeker omdat het Lara haar debuut is en dit al een heel sterk boek is. Ik raad het dan ook zeker aan als je houdt van YA boeken met een sci-fi/futuristisch kantje. Ik gaf het boek 4 sterren en ben benieuwd naar deel 2 eind dit jaar!

Bedankt Hamley Books dat ik mocht meedoen aan de blogtour en voor het recensie-exemplaar!