Doris Dorpsuil – Bo Sijpkes

Doris Dorpsuil
Illustrator: Ati Van Twillert
Published: 2018
Page Count: 71
ISBN13: 9789491773884
In een grote boom, midden in het dorp woont Doris Dorpsuil. Doris ziet alles wat er in het dorpje gebeurt. Iedere dag komen er kinderen uit het dorp naar Doris om te vertellen wat ze meemaken. Met Doris is het fijn praten over de leuke en de minder leuke gebeurtenissen in het leven. In dit eerste boek over Doris Dorpsuil leer je gemakkelijk samen met kinderen, aan de hand van vier simpele stappen, geboorte, dood,…

Een tijdje geleden kreeg ik een e-mail van Uitgeverij Palmslag met het persbericht van Doris Dorpsuil. Aangezien ik toen nog studeerde als leerkracht (en ik ook afgestudeerd ben als kinderverzorgster – of begeleider van het kind hoe het correct benoemd wordt) leek me dit wel een goed boek om te zien hoe je als begeleider van kinderen kan omgaan met deze levensveranderende situaties.

Dit boek is namelijk een korte verhalen collectie van 4 korte verhalen die gaan over levensveranderende situaties in het leven van een kind. De 4 thema’s die aan bod komen zijn geboorte, scheiden, dood en de eerste schooldag. Ieder verhaal werd ook prachtig geïllustreerd door Ati Van Twillert.

Geboorte:

Dit verhaal gaat over een grote broer of zus worden. Dit verhaal bespreekt de gevoelens van onzekerheid en boosheid dat deze situatie met zich meebrengt. Dit verhaal is zeer handig om dit topic bespreekbaar te maken voor kinderen.

Dood:

Dit verhaal gaat over een dierbare verliezen en de gevoelens die hierdoor ontstaan. Dit verhaal maakt deze gevoelens ook bespreekbaar en is superhandig tijdens het verweringsproces van jonge kinderen. In dit verhaal worden de termen ‘begrafenis’ en ‘crematie’ ook duidelijk uitgelegd zodat kinderen begrijpen wat dit betekend.

Scheiden:

Dit verhaal bespreekt de gevoelens die ontstaan bij een kind wiens ouders gaan scheiden. Dit is ook weer een goed verhaal om dit topic bespreekbaar te maken (bv in een klasje of in de kinderopvang – of gewoon thuis) In dit verhaal wordt ook heel duidelijk uitgelegd dat wanneer de ouders niet meer van elkaar houden dat niet betekend dat ze niet meer van het kind zullen houden, dit stelt de kinderen daardoor gerust denk ik.

De eerste schooldag:

Dit verhaal gaat over een eerste schooldag en welke gevoelens dit teweeg brengt bij zowel de ouders als het kind. Dit verhaal is denk ik zeer goed om voor te lezen in de eerste kleuterklas op de eerste schooldag. Dit is ook een zeer interactief verhaal wat zeker een gesprek op gang helpt bij de nieuwe leerlingen.

Wat vond ik van het hele boek?

Ik vond dit een zeer krachtig boek met 4 korte verhalen die belangrijke levensveranderende situaties aankaart. Dit boek heeft achteraan in het boek ook een handige handleiding voor volwassen. Deze handleiding (en doorheen het boek ook) leert om volwassenen dieper te laten kijken dan de zichtbare emoties van een kind en hierop verder in te gaan en zo een open gesprek te creëren met kinderen over hun gevoelens. Ati Van Twillert heft dit boek ook prachtig geïllustreerd. Ik vond dit dus een zeer goed boek voor mensen die zelf kinderen hebben of mensen die veel met kinderen moeten omgaan (op hun werk). Ik gaf dit boek 4 sterren.