Niemand mag met kerst alleen zijn – Marloes Berghege

Niemand mag met kerst alleen zijn
Genre:
Page Count: 121
ISBN13: 9789021032481
Voor tijdens mijn autoritten naar school was ik weer op zoek naar een leuk boek om te luisteren. Ik zag dat er een nieuw boek was verschenen van Marloes Berghege namelijk Niemand mag met kerst alleen zijn. Ik besloot dan ook dat dit het volgende boek was wat ik zou luisteren in de auto, in de hoop dat dit boek mij in de kerststemming zou weten te brengen.
Wanneer Josien vlak voor Kerstmis wordt gedumpt door haar vriend besluit ze om Kerst dit jaar alleen te vieren. Dit allereerst om een punt te bewijzen aan haar nu ex-vriend dat zij als kerstaholic wel degelijk kerst alleen kan vieren. Josien is vastbesloten en cancelt dan ook al haar plannen voor de feestdagen. Deze kerst zal Josien de feestdagen in haar eentje doorbrengen. Of dat was toch de bedoeling. De feestdagen alleen doorbrengen blijkt lastiger te zijn dan verwacht. Het lijkt alsof niemand haar met rust wil laten. Haar deur wordt steeds platgetrapt door Jan en alleman die vinden dat Josien de kerstdagen echt niet alleen kan doorbrengen. Hierdoor kan Josien haar punt naar haar ex-vriend niet bewijzen, maar mag iemand met kerst wel alleen zijn?
In de maanden november en december vind ik het altijd heerlijk om me lekker onder te dompelen in de kerstboeken aangezien mij dit altijd in de kerststemming weet te brengen. Toen ik dit boek zag twijfelde ik dan ook geen minuut om hem op mijn lijstje te zetten.
Het luisterboek werd ingesproken door Susan Muskee waarvan ik al eerder boeken heb geluisterd en ik zeer aangenaam vond om naar te luisteren. Dit boek is daar dan ook zeker geen uitzondering van, het tegendeel zelfs. Susan Muskee wist dit verhaal met zoveel humor te vertellen dat ik tijdens mijn autoritten naar het werk vaak was aan het kakelen van het lachen. Zeker de stukken met de buurvrouw en Josien haar grootouders vond ik hilarisch om naar te luisteren.
Het verhaal op zich heeft een bijzondere insteek aangezien het vertrekt uit het standpunt om de kerstdagen alleen door te brengen. Hierdoor staan we ook wel stil bij de mensen die altijd de kerstdagen alleen doorbrengen. Toch weet Marloes Berghege dit op een luchtige manier te brengen.
Hoewel Niemand mag met kerst alleen zijn toch wel wat voorspelbaar is vond ik het zeker een vermakelijk boek en heb ik ervan genoten om deze te luisteren tijdens mijn autoritten naar school. Als je de kans hebt om het luisterboek te luisteren raad ik deze dan ook zeker aan aangezien je zult huilen van het lachen. Ik ben dan ook benieuwd naar wat Marloes Berghege in de toekomst zal schrijven.