Mannetje tak – Julia Donaldson & Axel Scheffler

Mannetje tak
Published: 2016
Page Count: 32
ISBN13: 9789025766436
'Mannetje Tak' is een heerlijk spannend voorleesverhaal over hoe een wandelende takkenvader, tegen zijn wil, steeds verder van huis raakt en via een hond, een rivier, een vogelnest, een open haard en nog vele andere tussenstations (want iedereen kan wel een stevige tak gebruiken), uiteindelijk weer veilig thuiskomt bij Vrouwtje Tak en zijn drie Twijgjes.

Vorig jaar ging ik in de bibliotheek op zoek naar prentenboeken rond het thema Kerstmis. Ik zag toen toevallig Mannetje tak liggen en dacht dat het wel een goed boek was voor dit thema. Ik las toen niet te achterflap aangezien ik vind dat bij een prentenboek dan vaak het hele verhaal al verteld wordt.

Mannetje tak gaat over een gezin van takjes. Maar op een dag wordt mannetje tak meegenomen door een hond. Hoe hij ook smeekt om naar huis terug te keren, ze nemen mannetje tak van de ene plek naar de andere. Tot op een dag de Kerstman komt, zou hij er misschien voor kunnen zorgen dat Mannetje tak terug thuis komt?

Zoals ik dus al zei heb ik op voorhand de flaptekst niet gelezen. Ik had dan ook verwacht dat het een echt kerstboek ging zijn en hier had ik het toch wel mis. Mannetje tak is zeker een mooi prentenboek maar gaf me niet echt de kerstsfeer aangezien er pas wordt gesproken over Kerstmis en de Kerstman in de laatste pagina’s van het boek. Het verhaal focust zich meer op het weg zijn van huis en heimwee hebben naar het gezin en de kinderen. Mannetje tak is een prentenboek dat zeer geschikt is vanaf de leeftijd 4+ aangezien jongere kinderen het verhaal denk ik niet zo goed zullen snappen omdat het nogal vaak van scènes en setting wisselt. De prenten in dit boek zijn zeer simpel maar toch heel eigen en mooi wat het natuurlijk heel leuk maakt om voor te lezen en steeds verder te bladeren. De cover trok mij dan ook echt aan met de tekenstijl en de zilveren letters. Hoewel het dus niet echt het verhaal was wat ik verwacht had heeft Mannetje tak mij toch weten te verrassen

Mannetje tak krijgt voor zijn unieke schrijf- en tekenstijl 3,5 sterren, maar weet dat wanneer je dit verhaal oppakt vermoedende dat het een boek gaat zijn wat je echt in de kerstsfeer zal brengen dit die sfeer niet zo goed weergeeft tot op het einde.