De heerlijkste 5 december in vijfhonderdvierenzeventig jaar – Annie M.G. Schmidt

De heerlijkste 5 december in vijfhonderdvierenzeventig jaar
Illustrator: Noëlle Smit
Page Count: 32
ISBN13: 9789045125350

Het is bijna Sinterklaas! Daarom leek het me leuk om op de valreep nog een leuk sinterklaasboek met jullie te delen. Ik las namelijk De heerlijkste 5 december in vijfhonderdvierenzeventig jaar geschreven door Annie M.G. Schmidt.

We volgen het verhaal van Sinterklaas en Piet tijdens hun reis naar Nederland, maar plots breekt er een enorme storm uit waardoor de stoomboot vergaat! Nu zijn er dus geen cadeautjes of lekkernijen meer voor de kinderen in Nederland. Maar dan komt er opeens hulp uit een onverwachte hoek. Zal het Sinterklaasfeest toch nog kunnen doorgaan dit jaar? En herkennen de kindjes Sinterklaas wel zonder zijn pak?

Dit is een prachtige heruitgave van het originele verhaal, ditmaal geïllustreerd door Noëlle Smit. Het verhaal is voor iets oudere lezers als ze het boek zelfstandig willen lezen of voor iedereen als het wordt voorgelezen. Het is een speels en spannend avontuur waar je gegarandeerd op het puntje van je stoel zal bijzitten. De illustraties passen ook echt goed bij het verhaal en hebben een heel traditioneel en sober kleurenpalet. Het is een boek wat gaat over de ware betekenis van het Sinterklaasfeest, want door de jaren heen verwarren we het vaak met cadeautjes krijgen en hoewel dat natuurlijk ook heel leuk is heeft het verhaal van de Sint natuurlijk wel iets bijzonders en nostalgisch.

De heerlijkste 5 december in vijfhonderdvierenzeventig jaar is dan ook een heel leuk boek voor jong en oud, (groot)ouders, tantes, nonkels, kinderen… Iedereen zal dit verhaal met een glimlach lezen en ons terug laten denken aan het nostalgische gevoel van het Sinterklaasfeest. De prachtig hernieuwde uitgave is dan ook een pareltje voor in ieders boekenkast!