Mama heks – Kaat De Kock

Mama heks – Kaat De Kock

Mama heks
Page Count: 126
ISBN13: 9789464510218
Vandaag mag ik weer meedoen aan een blogtour. Deze keer rond het boek Mama heks geschreven door Kaat De Kock. Toen bekend werd gemaakt dat Kaat De Kock een jeugdboek ging schrijven voor uitgeverij Hamley books was ik wel nieuwsgierig. Ik heb enkel haar YA boeken en Feelgood boeken gelezen dus was wel benieuwd naar dit genre van haar (ze heeft ook een andere jeugdreeks bij uitgeverij Horizon maar deze heb ik nog niet gelezen).
Stella maakt als maar vreemdere dingen mee, eerst ziet ze haar zwarte kat ’s nachts op een bezem voorbij vliegen en dan ontdekt ze plots wormen in haar lunchbox. Wanneer Stella’s mama haar verteld dat ze een heks is kan Stella het eerst niet geloven. Maar wanneer het eindelijk bij haar binnendringt is ze heel nieuwsgierig naar haar moeders leven als heks en beseft ze dat zij misschien ook wel eens een heks zou kunnen zijn. Maar niemand mag weten dat Stella haar mama een heks is want anders dreigt er gevaar voor de andere heksen die de mensenwereld ontvlucht zijn. Zal Stella een manier kunnen vinden om de heksen en mensen in vrede te kunnen laten samenleven?
Zoals ik dus al zei was ik erg nieuwsgierig toen ik aan het boek begon. De lezer wordt al vanaf de eerste pagina meegenomen in het verhaal van Stella en de heksen waardoor het boek zeer vlot leest. We ontdekken dan ook al zeer snel dat Stella haar mama een heks blijkt te zijn waarna het hele avontuur kan beginnen. Mama heks is een boek geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar en dit past dan ook wel goed bij deze doelgroep. Het is een leuk, avontuurlijk verhaal en is ondanks dat het over heksen gaat helemaal niet eng. Kaat De Kock heeft ook haar eigen draai weten te geven aan de hele heksenwereld wat zeker ook bij de doelgroep in de smaak zal weten te vallen en hun fantasie op hol zal doen slaan. Ook zijn er enkele illustraties in het boek verwerkt waardoor het niet enkel tekst is maar we een beter beeld krijgen van de personages, de illustratiestijl vond ik ook wel heel mooi en is dus zeker een meerwaarde aan het boek.
Mama heks is een leuk jeugdboek wat zeker bij kinderen vanaf 8 jaar in de smaak zal weten te vallen. Het zit boordevol avontuur waardoor de lezer wil verder lezen. Echter vond ik het wel jammer dat er nog enkele foutjes zijn ingeslopen aangezien sommige foutjes wel wat verwarrend waren. Maar ondanks deze foutjes was het wel een fijn boek wat vlot weg las. Ik ben dan ook wel benieuwd wat Kaat De Kock nog voor ons in petto heeft in deze leeftijdscategorie.