Kikker is ziek – Max Velthuijs

Kikker is ziek – Max Velthuijs

Kikker is ziek
Published: 2016
Page Count: 16
ISBN13: 9789025871499
Kikker ligt in bed. Vandaag kan hij niet opstaan. Zijn hoofd is warm en zijn buik doet pijn. Beertje weet niet wat hij moet doen en hij gaat Eend halen. Ze zegt dat Kikker in bed moet blijven. Rat vraagt of een lekker visje zou helpen. Maar Varkentje weet precies wat Kikker nodig heeft. En dan komt Haas. Hij heeft zoveel haast dat hij niet goed uitkijkt…

Voor het thema ‘Ziek zijn’ in ons kinderdagverblijf keek ik wat rond in mijn lokale bibliotheek en een van de boekjes die ik vond was ‘Kikker is ziek’ geschreven door Max Velthuijs. Ik had al wel eens gehoord van Kikker maar nog nooit een boek van gelezen en eens in gebladerd. Maar aangezien dit perfect in ons thema paste besloot ik om hem mee naar het werk te pakken.

In ‘Kikker is ziek’ volgen we het verhaal van Kikker, wanneer hij ziek in bed ligt proberen zijn vrienden om hem te verzorgen zodat hij zich snel weer beter zal voelen. Zo brengen ze hem een bord pap, bloemen en een kom soep maar hij heeft geen honger. Wat kunnen de vrienden van Kikker dan doen om hem beter te maken? Ze halen Haas erbij maar whoops! Hij valt en breekt een poot. Gelukkig voelt Kikker zich snel beter en kunnen ze nu zorgen voor Haas.

In ‘Kikker is ziek’ zien we het ziek zijn van een andere kant. We zien dat zijn vriendjes er alles aan proberen te doen om hem beter te maken maar dat je het soms gewoon eventjes moet uitzieken en je dan weer beter voelt. Dit laat kindjes ook zien dat er niet altijd een dokter moet komen om je beter te maken en zo hebben we 3 perspectieven gezien over ‘ziek zijn’ je kan naar een consultatiebureau gaan of naar de dokter of je kan het gewoon lekker uitzieken in bed. Allemaal prima manieren om zeik zijn te interpreteren! De Kikker serie wordt eigenlijk allemaal verteld door middel van simpele illustraties en weinig, hierdoor past dit boek ook perfect bij de doelgroep.

Ik geef ‘Kikker is ziek’ 3,5 sterren en raad het zeker aan voor de leeftijd vanaf 1,5 jaar of als je iets moet doen rond het thema ‘ziek zijn’ zoals in mijn geval. De kinderen op mijn werk hebben ook van dit boek enorm genoten en waren aandachtig doorheen het verhaal!