Het museum van gevonden voorwerpen – Emma Zegers

Vandaag is het weer blogtour tijd. Deze keer doe ik mee aan de blogtour rond het boek Het museum voor gevonden voorwerpen geschreven door Emma Zegers. Een boek waar ik na het zien van de cover heel nieuwsgierig naar was.

In Het museum van gevonden voorwerpen volgen we het verhaal van Diede. Diede heeft het syndroom van Asperger. Dit maakt het voor haar moeilijk om contacten te leggen met mensen en deze toe te laten tot haar eigen leefwereld. Omdat haar broer ook een erge vorm van autisme heeft hangt er thuis vaak spanning. Wanneer een oude klasgenoot in het huis langs haar intrekt hebben de twee meteen een klik. Maar durft Diede Robin toe te laten?

Ik was enorm nieuwsgierig naar het boek zeker ook omdat het een self-rep boek was. Het boek begon goed, ik zat dan ook wel meteen in het verhaal. Ik kom zelf niet vaak in aanraking met mensen met autisme in mijn dichte omgeving dus aan een kant was het wel interessant om te zien dat Emma Zegers verschillende vormen in dit boek stopt. Naar mijn mening was de vorm van Diede wel niet heel erg aanwezig buiten enkele aspecten waaraan we het wel merkte, het had dan ook net zo goed een gewoon liefdesverhaal kunnen zijn. Ik vond het wel jammer dat er niet echt veel werd gedaan met de verhaallijnen van de broer en Robin aangezien ik deze zelf veel interessanter vond dan het verhaal van Diede zelf. Emma Zegers heeft deze verhaallijnen wel in de laatste hoofdstukken proberen af te ronden maar toch voelde deze verhaallijnen niet volledig afgesloten. Het boek las wel enorm vlot waardoor je wel door het verhaal heen vliegt.

Hoewel ik dus zeer enthousiast was voor ik begon met lezen zwakte dit helaas naarmate het verhaal vorderde wel wat. Ik had misschien gewoon niet zo’n klik met het hoofdpersonage en vond andere verhaallijnen veel interessanter. Het museum van gevonden voorwerpen voelde eerder als een jeugdboek dan een YA aangezien het draait om de eerste keer verliefd zijn en het allemaal zeer puberaal voelt. Hoewel het een leuk boek is over eerste liefdes zal het oudere doelpubliek dit boek misschien niet zo hard weten te waarderen als een jonger publiek.