Geschenk onder de boom – Patricia van Dam

Geschenk onder de boom
Page Count: 68
ISBN13: 9789464208801
Toen uitgeverij Books and butterflies hun najaarsaanbieding bekend maakte stak er één boek tussenuit. Ik zag de cover van Geschenk onder de boom en wou het boek meteen lezen. Valerie vertelde mij nadat ze het boek las dat het een dunne novelle was waar ik zeker van zou genieten. Zou ik het boek dan ook echt geweldig vinden?
In Geschenk onder de boom volgen we het verhaal vanuit 2 perspectieven. Enerzijds volgen we Lucy, wanneer Lucy uit haar huis gezet dreigt te worden trekt ze haar stoute schoenen aan en confronteert ze de man die achter deze beslissing zit. Zonder job en huis kan ze ook niet zorgen voor haar oma. Anderzijds volgen we het verhaal van William. Na het verlies van zijn vrouw is hij gedwongen om zijn dochter alleen groot te brengen, maar omdat hij nog steeds rouwt om het verlies van zijn vrouw stort hij zich liever op zijn werk. Wiliam zijn dochter wordt dus opgevangen door kindermeisjes, helaas is tot nu toe nog geen enkel geschikt kindermeisje aangenomen. Totdat opeens Lucy voor Wiliam zijn neus staat. Kan dit de oplossing zijn voor beide problemen. Door Lucy realiseert Wiliam zich dat sommige dingen belangrijker zijn dan je te storten op het werk.

Op de flaptekst afgaande is Geschenk onder de boom ook echt een boek voor mij, het tikt namelijk enkele factoren aan die ik leuk vind om over te lezen. Zo bevat het boek drama (doordat William zijn vrouw is overleden aan kanker) maar heeft het verhaal ook een onderliggende boodschap (dat je soms iemand nodig hebt om in te zien dat je het momenteel niet goed doet en die je helpt om een situatie anders aan te pakken) Omdat het een kerstboek is vind ik dit ook wel een belangrijke factor aangezien Kerstmis hier ook wel een beetje rond draait – samenzijn met familie. Ik vind dat Patricia van Dam de manier waarop Wiliam rouwt om zijn vrouw ook zeer realistisch heeft neergezet, ik denk dat we allemaal na een groot verlies het liefst willen wegkruipen en ons daardoor soms wel eens kunnen verliezen in taken waardoor we anderen rondom ons misschien juist uit het oog verliezen. Hoewel het ook enkele clichés bevat mag dat er wel zijn, zeker in een kerstboek omdat we juist kerstboeken lezen om nadien het boek dicht te slaan en met een goed gevoel achter te blijven. Ik sloeg het boek dan ook dicht met een tevreden gevoel.

Geschenk onder de boom heeft me dus inderdaad weten te overtuigen. Ik vond het dan ook een heerlijk kerstverhaal en heb van iedere pagina genoten. Het is ook een perfect boek om tussendoor te lezen om heerlijk te ontspannen aangezien het dus een novelle is. Ik ben na het lezen van dit verhaal dan ook nog nieuwsgieriger geworden naar wat Patricia van Dam nog allemaal zal schrijven in de toekomst want dit smaakt absoluut naar meer! Ben je dus op zoek naar een kerstboek wat je met een goed gevoel zal achterlaten, dan is Geschenk onder de boom hét boek wat je zoekt!