Een jongen met de naam Kerstmis – Matt Haig

Een jongen met de naam Kerstmis
Page Count: 253
Categorieƫn: ,
ISBN13: 9789048862726

Tijdens mijn zoektocht naar leuke kerstboeken voor blogmas kwam ik erachter dat de volledige Kersttrilogie van Matt Haig was vertaald. Een serie wat hoog op mijn lijstje stond omdat er een film van werd gereleased (helaas niet te zien op Netflix BelgiĆ« – STOMMM) Maar toch wou ik de boeken graag lezen omdat ze wel interessant klonken.

Een jongen met de naam Kerstmis verteld het verhaal van de jonge Nikolas en hoe hij de kerstman werd. Nikolas woont met zijn vader in een klein huisje in een klein dorp. Ze hebben het niet breed en daardoor kunnen ze zich ook geen cadeautjes met de feestdagen veroorloven. Wanneer zijn vader plots op een reis vertrekt om elfen te vinden voor een grote som geld blijft Nikolas achter met zijn tante Carlotta. Maar zijn tante haat kinderen en maakt Nikolas het leven zuur. Totdat hij op een dag besluit om op zoek te gaan naar zijn vader. Tijdens deze zoektocht gebeuren er gekke (en vooral magische) dingen.

Op de flaptekst staat “Je staat op het punt om het ware verhaal van de Kerstman te ontdekken.” en deze zin trok meteen mijn aandacht. Ik lees natuurlijk heel graag kerstboeken tijdens deze periode en enkele jaren geleden kwam het eerste deel in deze trilogie al uit maar werd de rest nooit vertaald waardoor ik het toen ook nooit heb opgepakt. Toen ik zag dat de volledige trilogie was vertaald en gepubliceerd wou ik deze dan ook absoluut in mijn kast hebben staan om te lezen tijdens mijn favoriete periode van het jaar. De luisterboeken stonden ook op Storytel en Kobo plus waardoor ik zelfs in mijn pauzes van mijn stage kon luisteren naar dit leuke boek. Als je je altijd al eens hebt afgevraagd hoe de Kerstman uiteindelijk de Kerstman werd dan geeft Matt Haig je in dit boek het antwoord op die vraag. We volgen Nikolas tijdens een gek en gevaarlijk avontuur en komen onderweg heel wat bekende vanuit het originele kerstverhaal tegen (zo heeft Matt Haig ook een origin story gegeven aan hoe Blitzen aan zijn naam kwam) Doorheen het boek zijn er ook zwart/wit illustraties waardoor de lezer een beter beeld krijgt over de wereld en de personages.

Een jongen met de naam Kerstmis was een erg leuk boek om te lezen. Als ik niet wist dat het een fictief verhaal was zou ik geloofd hebben dat dit het echte verhaal van de Kerstman was. Ik denk dan ook dat kinderen dit een geweldig boek zullen vinden en dat ze deze trilogie met plezier zullen verslinden. Ik ben erg benieuwd geworden naar het vervolg aangezien het verhaal van Nikolas hier stopt en we in het tweede deel kennis maken met een nieuw hoofdpersonage (echter verwacht ik wel dat de Kerstman opnieuw zal opduiken en dat we dus nog wel van Nikolas en zijn vrienden zullen horen).