De familie Claus – Sofie Leyts

De familie Claus – Sofie Leyts

De familie Claus
Page Count: 131
ISBN13: 9789463832458

Toen ik het boek De familie Claus zag liggen op LEES! in Antwerpen begin november werd ik meteen enthousiast. Ik wist dat er een Netflix film van was maar dat er een boek van was verschenen had ik totaal niet meegekregen. Het boek was ook niet zo duur dus besloot ik hem te komen omdat ik het idee kreeg om zowel het boek als de film te recenseren. Afgelopen dinsdag kon je de recensie al lezen, indien je die gemist hebt kan je het HIER lezen!

Wanneer Jules zijn papa plots overlijdt besluit zijn mama om naar België te verhuizen om hier op Jules zijn opa te passen. Jules zijn opa heeft een knus winkeltje vol met prulletjes, omdat de feestdagen eraan komen wil hij het gezelliger maken door de kerstboom op te zetten. Maar Jules is helemaal niet in de kerststemming, deze dagen roepen enkel nare herinneringen op aan de dood van zijn papa vorig jaar. Tijdens een van de bezoekjes aan zijn opa ontdekt Jules een magische sneeuwbol, wanneer hij ermee schudt beland hij plots in een ander land. Hij besluit om op avontuur te gaan en komt in de verste uithoeken van de wereld terecht. Wanneer hij plots achter een groot geheim komt zet dit zijn leven volledig op zijn kop. Kan Jules terug leren om van de mooiste tijd van het jaar te houden?

Ik las het boek eerder dan de film (ik weet dat de film er eerst was maar toch wou ik het boek eerst lezen vraag me niet waarom) Ik had enorm veel zin om kerstboeken te lezen en aangezien dit de kortste op mijn TBR was besloot ik het maar te beginnen. Er was nog geen luisterboek van dit boek (die is er sinds deze week wel!) waardoor ik het boek dus fysiek las. Ik lees altijd wat trager als ik fysiek moet lezen en daardoor duurde het even eer ik echt in het verhaal zat. Maar vanaf hoofdstuk 5 ongeveer begon ik het boek echt leuk te vinden. Ik merkte wel tijdens het lezen dat de film bestond vanuit 2 verhalen (je hebt namelijk het verhaal van Jules en zijn opa en het verhaal van Jules zijn mama die door elkaar lopen in de film) in dit boek ‘mist’ het stukje van Jules zijn mama en de koekjesfabriek ook wel en dat vond ik aan een kant wel wat verwarrend als je het boek eerst leest. Ook worden er al enkele spoilers gegeven (die pas aan het einde van de film aan bod komen) waardoor de verhaallijn niet synchroon loopt. Toen ik uiteindelijk wel in het verhaal zat en doorhad dat de film uit twee verhalen bestond las het boek wel lekker. Het einde vond ik wel wat snel en afgerateld terwijl dit uiteindelijk niet het einde is zoals in de film. Waarom ze deze gekke scènes dan ook in het boek hebben gestopt weet ik niet aangezien het niet echt een meerwaarde was.

Ik heb dus wel genoten van De familie Claus maar raad wel aan om eerst de film te kijken alvorens je het boek leest aangezien er dus wel enkele spoilers in zitten. Ik denk ook wel dat ik het boek nog beter had gevonden als ze een manier hadden gevonden om het verhaal van Jules zijn mama en de koekjesfabriek beter te implementeren en het niet als slap extraatje te gebruiken. De familie Claus is zeker een leuk boek en ik heb er nog steeds van genoten maar het heeft niet echt aan mijn verwachtingen weten te voldoen. Achteraf gezien had ik dus toch beter eerst de film kunnen kijken in plaats van te beginnen met het boek.