De zomer van Amber – Jan Ruysbergh

De zomer van Amber – Jan Ruysbergh

De zomer van Amber
Page Count: 160
ISBN13: 9789463930390
Na hun fijne middelbare schooltijd in Vilvoorde trekken de vijf vrienden naar Gent. Daar gaan ze studeren, elk in een andere richting. Maar ze verliezen mekaar niet uit het oog. De band tussen de Vilvoordse vrienden blijft sterk. Ze worden met allerlei onzekerheden geconfronteerd die gekoppeld zijn aan het studentenleven. Toch blijven ze heel erg steunen op elkaar. "De Zomer van Amber' neemt ons mee naar de zomer voor het eerste academiejaar aanvat. Overleven Amber…

Na een aantal jaren wachten kwam er eindelijk toch nog een vijfde seizoen van D5R – inmiddels is er ook al een zesde seizoen en een nieuwe boekenreeks waarvan het eerste deel “De zomer van Amber” is gepubliceerd. Toen ik zag dat dit boek zou uitkomen was ik erg nieuwsgierig en wou ik het ook lezen (aangezien ik de eerste boekenreeks van D5R ook heb gelezen)

In “De zomer van Amber” volgen we het verhaal van Amber de zomer voordat ze naar Gent verhuisd om op kot te gaan. Het is een zomer bomvol gebeurtenissen, zo gaat Amber op vakantie bij haar papa in Rekkem wat niet zo’n leuke vakantie blijkt te zijn als ze eerst had verwacht, krijgt ze een vakantiejob in de horeca tijdens de Gentse feesten en gebeurt er ook nog iets drastisch aan het einde van de zomer. Ook de zoektocht naar een kot blijkt niet zo makkelijk te zijn als verwacht… Kortom een zomer met up’s en down’s voor Amber.

Wauw wat was dit boek toch weer heerlijk om te lezen! Ik heb deze personages echt gemist en het was dan ook weer leuk om eens een boek over deze vriendengroep te lezen. Hoewel de boeken van D5R zeker voor een jongere doelgroep zijn geschreven hebben ze bij dit boek toch geprobeerd om ook een iets oudere doelgroep aan te spreken (de YA doelgroep) de personages zijn natuurlijk ook ouder en gedragen zich hierdoor volwassener (ookal kunnen ze soms wel nog domme beslissingen maken haha) de boeken die Jan Ruysbergh schrijft over de Ketnet series – #Likeme en D5R lezen lekker weg waardoor ik ze steeds op een dag uitheb en dit boek was dan ook geen uitzondering hierop! Het was ook zeer tof om meer achtergrond info te krijgen over wat er gebeurd is tussen seizoen 4 en 5 van D5R aangezien dit in de TV-serie nooit aangekaart is geweest. Dit boek heeft ook een aantal zeer herkenbare situaties echter vond ik wel dat sommige dingen een beetje overdreven waren aangezien er zoveel gebeurt in 2 maanden tijd. Wat ik ook erg tof vond aan dit boek is het binnenwerk – de sms’jes zijn net zoals in de serie (laatste 2 seizoenen) en dat geeft het toch weer een extra touch.

Ik gaf dit boek 4 sterren en heb absoluut genoten van dit boek, een echte guilty pleasure read! Zeker een echte aanrader voor fans van de TV-serie!