Wings – Aprilynne Pike

Wings – Aprilynne Pike

Wings
Categorieƫn: ,
ISBN13: 9789493265202

Toen ik hoorde dat uitgeverij Dutch Venture Publishing de Wings serie geschreven door Aprilynne Pike opnieuw zou uitgeven en ook het vijfde deel zou vertalen sprong ik een gat in de lucht. De Wings serie is een van mijn favoriete series toen ik nog op de middelbare school zat en het is een reeks die ik nadien tweedehands wist aan te schaffen omdat ik deze absoluut in mijn kast moest hebben staan. Ik besloot dan ook om de reeks te herlezen en om te kijken wat ik er ongeveer 10 jaar later van vind.

Laurel is blij met haar huidige leventje, samen met haar ouders leeft ze op het platteland en krijgt ze thuis les. Maar wanneer haar ouders plots besluiten dat ze verhuizen naar het dorpje Cresent City is Laurel hier allesbehalve blij mee. Vanaf nu zal ze ook naar een gewone middelbare school moeten en daar ziet ze enorm tegen op. Op haar nieuwe school lijkt het alsof de muren op haar afkomen en Laurel doet dan ook niets liever dan ontsnappen tijdens de pauzes om de frisse lucht in zich op te nemen. Wanneer er plots een bloem op Laurel haar rug groeit merkt ze al snel dat ze toch niet zo gewoon blijkt te zijn als ze altijd dacht. Samen met haar nieuwe vriend David gaat ze opzoek naar haar verleden en afkomst.

Of dit boek mij 10 jaar nadat ik het voor het eerst las opnieuw wist te verrassen? Dat zeker! Vanaf de eerste bladzijde zat ik weer helemaal in het verhaal van Laurel en wou ik weten hoe het verhaal verder ging. Omdat het al een hele tijd geleden is dat ik deze reeks las herinner ik me er ook niet al te veel meer van waardoor ik opnieuw deze reeks kon ervaren. Toch kreeg ik tijdens het lezen weer dat heerlijke nostalgische gevoel en bracht het me 10 jaar terug in de tijd toen ik voor het eerst echt een lezer werd en deze reeks ontdekte. Ik las deze reeks op aanraden van een vriendin en besloot pas te beginnen toen de reeks volledig werd vertaald (toch de originele 4 zoals eerst gepland was). Dat bleek een goede keuze te zijn aangezien ik helemaal verstrikt raakte in het verhaal van Laurel, David en Tamani. Ik herinner me dan ook dat ik deze reeks in de lente las en het in een ruk uit las omdat ik zo in de ban was van deze wereld en het verhaal erachter. Wat ik zo uniek vind aan deze reeks is dat Aprilynne Pike alle fabeltjes over elfen ontkracht en er haar eigen wending aan geeft. Hierdoor heeft ze een volledig eigen wereld gecreƫerd die zeker ook de jeugd van tegenwoordig zal weten aan te spreken. Voor mij voelde dit dan ook aan alsof ik in een teletijdmachine stapte maar ik ben benieuwd hoe mensen reageren wanneer ze voor het eerst kennis maken met deze geweldige reeks.

Zoals Stephenie Meyer op de cover aanhaalt is dit boek inderdaad ‘Een opmerkelijk debuut’ zelfs na 10 jaar raakte ik opnieuw verstrikt in deze wereld en het verhaal dat Aprilynne Pike zo mooi op papier heeft weten te zetten. Ik las dit boek dan ook in een ruk uit en het bracht me terug uit een kleine leesslump. Ik voel me weer 13 jaar oud toen ik deze reeks voor het eerst leerde kennen en begin dan ook meteen aan het vervolg Spells omdat ik gewoon MOET weten hoe dit verhaal verder loopt.