Trots en vooroordeel – Jane Austen (Irene)

Trots en vooroordeel
Genre:
Published: 2017
Page Count: 414
ISBN13: 9789041712530
Ondanks dat het algemeen bekend is hoe het liefdesleven van Elizabeth Bennet verloopt, wilde ik heel graag een klassieker van Jane Austen lezen. Ik las al verschillende verhalen over Jane Austen, maar nog geen van haar zelf. Wel keek ik lang geleden Pride and Prejudice met Colin Firth als Mr. Darcy en de film maakte toentertijd indruk op mij. Hoe kan dat ook anders met Colin Firth als Mr. Darcy?
Desondanks las ik dit verhaal alsof ik de afloop nog helemaal niet wist. Daarbij was ik verschillende gebeurtenissen in het verhaal wel vergeten en dat maakte het lezen van deze klassieker nog leuker.
In dit boek draait het vooral om het vinden van een goede huwelijkskandidaat voor de vijf dames Bennet. Dat gaat gepaard met voldoende drama, maar ook humor en etiquette. Als Mr. Bingley op een landgoed vlakbij komt wonen, vindt Jane hem een bijzonder aangename man. Elizabeth kan diens vriend Mr. Darcy niet uitstaan. Ik maande Elizabeth in gedachten naar Mr. Darcy toe, maar toch kon ze haar vooroordelen niet laten gaan omtrent zijn ijdelheid en trots. Maar wanneer komt dan het moment dat ze die vooroordelen wel laat gaan?
Aan de schrijfstijl moest ik heel even wennen, maar na een tiental pagina’s las het prima en vind ik het eigenlijk alleen maar bijzonder dat zo’n oud verhaal toch kan blijven boeien ondanks de oudere manier van schrijven. Austen heeft gelukkig geen ellenlange beschrijvingen van bijvoorbeeld landschappen en dialogen, maar vat dit soms samen waardoor de vaart niet uit het verhaal gaat. De gebeurtenissen in die tijd komen werkelijk tot leven en dat is wat ik zo knap vind aan Jane Austen. Het is al lang geleden, maar het blijft een fijn en sfeervol verhaal.
De beschrijvingen van personages zijn helder en maken dat de personen echt tot leven komen. Bij Mr. Darcy is dat natuurlijk helemaal geen probleem, maar mogelijk komt dat omdat ik toch altijd Colin Firth voor me zal zien. Ieder personage heeft in dit verhaal ook duidelijk zijn eigen stem waardoor het verhaal nog meer gaat leven. Vader en moeder Bennet zitten bijvoorbeeld niet op één lijn met elkaar waardoor een leuke dynamiek ontstaat, zeker in combinatie met de vijf zeer verschillende dochters. Maar ook het personage Lady Catherine wordt zeer sterk neergezet, zodanig dat ik eigenlijk een hekel aan haar kreeg.
Een boek dat waarschijnlijk voor altijd mee zal gaan gezien de onderwerpen en het beroemde koppel Darcy en Bennet. Vooroordelen, schijn, drama en natuurlijk liefde, beter kan niet toch?
Dit is voor 100% een klassieker te noemen. Dit smaakt naar meer van Jane Austen zelf, maar ook naar andere klassiekers. Gelukkig heb ik er nog een paar in de kast staan!