Het zusje van – Carlie van Tongeren

Het zusje van – Carlie van Tongeren

Ik hou van kortverhalen dus toen Blossom Books bekend maakte dat ze met een lijn genaamd ‘Blossom Books Shorties’ uitkwamen werd ik heel enthousiast. Toen Het zusje van (deel 1 in deze lijn) in de brievenbus viel werd ik wel verbaasd door het feit het een gewoon dun boek was en niet echt een novelle. Maar ondanks dat was ik nog steeds benieuwd om het boek te lezen. Dit jaar was dan ook eindelijk het jaar waarin ik dit boek besloot op te pakken.

Wat zou jij doen?

Het is donderdagavond wanneer Liv plots een telefoontje krijgt wat haar leven op zijn kop zal zetten. Haar broer Alex ligt in het ziekenhuis, hij heeft een ongeval gehad met de auto waarbij een meisje van Liv haar school genaamd Zoë sterft. Vanaf dat moment is niets in Liv haar leven hetzelfde meer. Ze worstelt met gemengde gevoelens, mag ze blij zijn dat haar broer het ongeluk heeft overleeft of moet ze verdrietig zijn om Zoë? De dagen en weken na het ongeval wordt ze op school enkel nog maar bestempeld als ‘het zusje van’. Wat zou jij doen als je leven opeens door een beslissing van iemand anders werd bepaald?

Wauw! Dit was het tweede boek wat ik las dit jaar en wat een goed begin van het jaar! Ik las eerder al enkele boeken van Carlie van Tongeren en vond deze erg goed maar ik moet zeggen dat Het zusje van momenteel er met kop en schouder voor mij tussenuit steekt. Het verhaal heeft ondanks dat het maar een dun boek is van 192 pagina’s zo’n krachtig en indrukwekkend verhaal! Na ieder hoofdstuk was ik benieuwd wat er op de volgende pagina’s allemaal zou gebeuren met Liv. Carlie van Tongeren heeft de tweestrijd die Liv voelt doorheen het verhaal ook zo mooi weten neer te zetten, ik voelde elke steek van pijn die door Liv heen ging alsof ik het zelf meemaakte. Dit is dan ook echt een boek wat jongeren moeten lezen omdat het levensechte situaties behandelt en taboes doorbreekt rond verkeersongevallen en de nasleep bij jongeren. Het boek leest enorm vlot aangezien het korte hoofdstukjes bevat boordevol spanning waardoor je steeds wilt blijven verder lezen. Voordat je het weet heb je het boek dan ook in een ruk uitgelezen en blijf je verbijsterd achter. De boodschap die Carlie van Tongeren overbrengt aan het einde is ook zo krachtig en maakt dat het boek zo sterk is. (Ik zal mij pagina 172 en 173 dan ook lang nog herinneren wanneer ik terugdenk aan dit boek omdat ik dit zo’n krachtig stukje vond.)

Ik ben dan ook enorm blij dat ik eindelijk besloten heb om dit boek op te pakken aangezien het zo’n goed boek is wat iedereen absoluut gelezen moet hebben. Het enige nadeel was dus dat ik het niet echt een ‘shortie’ vond aangezien ik dunnere boeken lees zonder deze stempel maar dat doet natuurlijk niets af aan dit verhaal. Ik denk dan ook echt dat wanneer het boek wel een novelle was geweest de boodschap niet zo krachtig was binnengekomen dus ik ben echter wel blij dat we meer pagina’s kregen.

Het zusje van is dus zeker een boek wat in bibliotheken hoort te liggen zodat jongeren dit boek leren kennen en het jongeren doet inzien wat dit onderwerp met een mens kan doen aangezien Carlie van Tongeren dit zo sterk heeft weten te brengen en iedereen er wel een les uit zal leren!