Hallo met Sam – Dustin Thao

Hallo met Sam – Dustin Thao

Hallo met Sam
Page Count: 320
Tijdens het doorbladeren van de zomerbrochures viel een cover me meteen op. Namelijk die van het boek; Hallo met Sam geschreven door Dustin Thao. Ik besloot dan ook (zonder de flaptekst eerst te lezen, want zo ben ik nu eenmaal) een gokje te wagen en dit boek aan te vragen.
In Hallo met Sam volgen we het verhaal van de zeventienjarige Julie. Wanneer Julie verhuisd komt ze op haar nieuwe school Sam tegen. Er is meteen een klik tussen de twee en het duurt dan ook niet lang vooraleer ze een koppel vormen. Samen stippelen ze een toekomst uit, maar dan gebeurt er plots een tragisch ongeluk waardoor Sam sterft. Het verlies van Sam grijpt haar bij de keel en hierdoor besluit Julie dat het beter is om de dag waarop Sam stierf te proberen vergeten. Wanneer het verdriet haar op een dag te veel wordt belt Julie Sams telefoon om naar zijn voicemail te luisteren. Maar dan wordt plots aan de andere kant van de lijn opgenomen. Julie krijgt een tweede kans om afscheid te nemen, maar wanneer er meerdere telefoongesprekken volgen wordt het voor Julie steeds moeilijker om Sam los te laten.
Toen Hallo met Sam eindelijk op de deurmat viel bleek het boek nog mooier te zijn in het echt. Het lettertype op de kaft is holografisch wat deze cover nog prachtiger maakt dan dat hij al was in de brochure en online. Nadat ik het boek had zien staan in de brochure werd het opeens ook een enorme TikTok hype waardoor ik nog nieuwsgieriger werd naar dit boek omdat plots iedereen het over dit boek had. Toen ik zag dat het luisterboek werd ingesproken door Relinde de Graaff schoof ik alles aan de kant om dit boek erbij te pakken. Wat me meteen opviel is dat Dustin Thao een zeer vertellende schrijfstijl heeft die bijna cinematisch aanvoelt, ik geloof dan ook echt dat dit verhaal zeer mooi zou zijn op het grote scherm omdat hij de lezer vanaf het begin het verhaal weet in te trekken. Ik moest wel even wennen aan de schrijfstijl omdat bepaalde scènes dus plots worden afgekapt en we zo al snel vijf scènes na elkaar hadden. Maar eenmaal dat ik het mezelf kon visualiseren zat ik er helemaal in en vloeide deze scènes ook mooier samen in mijn hoofd tot één geheel. Zoals de flaptekst doet vermoeden is het een zeer treurig verhaal wat een dieper thema behandelt namelijk; Wat als je een tweede kans kreeg om afscheid van iemand te nemen? Dit vond ikzelf een heel mooi thema omdat ik al eens graag wat moeilijkere contemporary verhalen lees met iets diepere thema’s. Tijdens het lezen ervaart de lezer ook een bepaalde spanning die wordt opgebouwd aangezien we weten dat er ooit een einde zal komen aan de telefoongesprekken tussen Sam en Julie maar we niet exact weten hoe en wanneer dit zal gebeuren. Het einde is dan ook wel heel mooi maar toch bleef ik nog met een vraag achter die onbeantwoord bleef.
Maar ondanks dat deze vraag onbeantwoord bleef vond ik Hallo met Sam een zeer mooi boek met een zeer mooi thema. Ik zie dit boek dan ook echt in een verfilming aangezien Dustin Thao een zeer cinematische schrijfstijl heeft. Ik ben dan ook zeer blij dat ik dit boek heb gelezen en dat de hype rondom dit boek op TikTok in dit geval welverdiend is.