Black Friday – Maren Stoffels

Black Friday – Maren Stoffels

Black Friday
Page Count: 208
ISBN13: 9789025879501

Het is Black Friday!! Daarom leek het me een leuk idee om deze recensie vandaag te posten, hoewel dit boek misschien wel Black Friday heet heeft het totaal niets te maken met de online gekte van vandaag.

We volgen het verhaal van 2 eerste jaarstudenten tijdens hun ontgroening voor de studentenvereniging waar ze willen bij horen. De ontgroening is alles wat je er van verwacht: vernederd worden, slaafjes zijn voor de oudere jaarstudenten, moeilijke opdrachten om uit te voeren,… Alles loopt goed totdat we bij de laatste dag aankomen, ook wel Black Friday genoemd…

De flaptekst van dit boek sprak me meteen aan, ik ben sinds dit jaar ook een eerste jaarstudent maar ik zou me toch nooit aansluiten bij een vereniging aangezien dit niets voor mij is. Maar het is natuurlijk wel eens tof om hierover te lezen. We weten al meteen wanneer we beginnen met lezen dat er iets gruwelijk mis is gelopen tijdens de beruchte Black Friday, maar wie of wat weten we dan nog niet. We volgen het verhaal vanuit 2 vertelperspectieven namelijk Meghan en Ris, we volgen hun tijdens hun ontgroeningsweek en zien welke opdrachten zij allemaal moeten uitvoeren. Geleidelijk aan wordt er spanning opgebouwd aangezien we dus weten dat er iets gaat gebeuren maar we dus niet weten wat ons te wachten staat. Het boek heeft een zeer actueel thema (voor wie in België woont heeft vast wel gehoord van de zaak rondom de studentenclub Reuzegom) en kan dus wel herkenbaar zijn.

Maren Stoffels heeft deze wereld zo goed weten uit te bouwen dat het enorm echt aanvoelt, het voelt alsof je zelf een student bent die meedoet aan de ontgroening. Ik zou zelfs durven zeggen dat je na het lezen van dit boek wel eens kan worden afgeschrikt om je bij een vereniging aan te sluiten (want een ontgroeningsweek kan soms echt uit te hand lopen) Door de grofheid en het harde onderwerp heb ik wel het gevoel dat het eerder gericht is naar een iets oudere doelgroep (YA) dan voor jeugd aangezien 12-jarige pas beginnen aan de middelbare school en nog totaal niet bezig zijn met wat er gebeurt op de hoge school en een ontgroeningsweek. Het is ook een zeer duister boek door de thematiek waardoor het echt een goed boek is voor young adults.  De spanningsopbouw is geleidelijk aan opgebouwd waardoor je aan het einde van het boek echt op het puntje van je stoel zit om te weten te komen wat er op Black Friday is gebeurt. Het einde vond ik dan ook echt goed bedacht en had ik totaal niet zien aankomen!

Maren Stoffels heeft me dus wederom weten te verrassen en ik kijk dan ook weer enorm uit naar meer boeken van haar! Eigenlijk vind ik het best jammer dat ik dit boek zo snel heb gelezen aangezien ik nu nog zal moeten wachten tot er iets nieuws van Maren Stoffels uitkomt. Black Friday is dan ook echt een van mijn favoriete thrillers dit najaar!