Als de morgen begint – Laura Diane

Als de morgen begint – Laura Diane

Als de morgen begint
Page Count: 300
ISBN13: 9789044837117

Gisteren was de boekenclub rond het nieuwste boek van Laura Diane genaamd Als de morgen begint. Het tweede en tevens laatste deel in de Als de nacht eindigt duologie. Omdat ik deel 1 heel leuk vond en deze eindigde met een killer cliffhanger kon ik niet wachten om in dit deel te beginnen. Opgepast, dit is een deel 2 dus er zijn mogelijke spoilers voor het eerste deel!

In Als de morgen begint gaat het verhaal van Lya en haar vrienden verder. Wanneer ze aankomen in Spruce Pine staat hele dorp in brand. Geschrokken biedt het vijftal eerste zorg uit aan omstaanders en gaan ze op zoek naar hun dierbaren. Door de recente ontwikkelingen stijgt hun woede voor de koning nog meer, ze besluiten dan ook om zich aan te sluiten bij de Trium (het rebellenleger). De vijf zijn vastbesloten en hebben maar één doel voor ogen: de koning laten boeten voor zijn daden en het land redden…

Als de nacht eindigt eindigde met de killer cliffhanger dat Spruce Pine in brand stond. Na twee jaar konden we dan ook eindelijk verder lezen hoe het verhaal verder zou gaan. Ik herlas het eerste deel alvorens ik verder ging in dit deel zodat mijn geheugen na twee jaar weer volledig werd opgefrist en ik alle details nog fris in mijn geheugen had. Dit zorgde ervoor dat ik wel met een aantal verwachtingen aan Als de morgen begint begon. Het duurde even vooraleer ik terug volledig in het verhaal zat, dit komt waarschijnlijk ook wel omdat ik al een tijdje geen boek meer fysiek had gelezen en ik dit boek las tijdens een drukke week. Maar na een 60-tal pagina’s vertrokken de vijf op hun zoektocht naar de Trium en zat ik weer volledig in het verhaal. Onderweg zijn er enkele onverwachte gasten die voor spanning zorgen waardoor de lezer op het puntje van zijn stoel zit. De tocht naar de Trium is ondanks deze onverwachte gasten toch nog redelijk langdradig, maar hierdoor is het wel realistisch aangezien natuurlijk niet alles van een leien dakje loopt. Eenmaal aangekomen bij de Trium hebben we opnieuw wat worldbuilding aangezien we kennismaken met een nieuwe groep mensen en hun visie om de koning ten val te brengen.

Het verhaal had mij pas volledig in de ban toen de tocht naar de koning begon. Vanaf dit punt zijn er heel wat spannende scènes en kon ik het boek vaak ook niet wegleggen. Hierdoor merkte ik pas hoe goed Laura Diane ook spannende scènes kan schrijven. Er wordt opgebouwd naar het einde maar helaas was dit einde voor mij wel een lichte teleurstelling. Hoewel ik de keuze begrijp had ik gehoopt op een groots en spannend einde en toen dit niet bleek te zijn bleef ik wat op mijn honger zitten.

Ondanks het einde waren deze boeken wel een zeer sterke dystopische duologie van eigen bodem. Laura Diane heeft in Als de morgen begint meermaals weten te bewijzen wat voor een straffe auteur zij is, haar poëtische zinnen die ook in deel een zaten verwerkt blijven verbazen en er zijn zoveel zinnen in dit boek die ik heb getabd omdat ze ronduit prachtig zijn. Ik kijk dan ook uit naar haar andere boeken aangezien haar schrijfstijl echt prachtig is en ik benieuwd ben hoe zij dit verwerkt in een ander genre. Het duurt dan ook niet meer zo heel lang en dan kunnen we Ivelle lezen van haar, een urban fantasy. En hoewel ik niet echt ben van het fantasy genre ga ik het proberen omdat Laura Diane me ook met deze duologie heeft weten te verbazen en ik er zeker van ben dat ze dit met Ivelle weer zal doen.