Movie review: Unpregnant

Toen ik te weten kwam dat er een verfilming kwam van het boek Onverwacht geschreven door Jenni Hendriks & Ted Caplan was ik enorm enthousiast! In vond het boek namelijk erg goed en was benieuwd hoe ze dit zouden verfilmen. Ik hoopte echter wel dat ze enkele puntjes zouden aanpassen die in het boek niet echt klopte. Of mijn verwachtingen zijn ingelost lees je hieronder.

In Unpregnant volgen we het verhaal van Veronica. Wanneer zij onverwacht en ongewenst zwanger raakt is haar beslissing duidelijk. Ze wilt absoluut een abortus. Maar ze heeft echter één klein probleempje. Haar ouders mogen absoluut niets weten en de dichtstbijzijnde kliniek waar ze geen toestemming van haar ouders voor nodig heeft ligt 1600 kilometer verderop. Wanneer ze helemaal hopeloos wordt komt er hulp vanuit een onverwachtse hoek. Lukt het Veronica om 1600 kilometer te rijden voor een abortus?

Ik las Onverwacht in maart 2020 en was erg enthousiast. De abortuswet in Amerika is totaal anders dan hier, daardoor is het wel een zeer belangrijk boek/film voor Amerikanen aangezien het daar dus wel echt een probleem is dat zou moeten worden aangepakt. Voor ons is het namelijk heel gek dat je 1600 kilometer zou moeten rijden om een abortus te plegen. Ik was dan ook echt nieuwsgierig hoe ze dit gevoelige onderwerp zouden aanpakken bij een verfilming. Bij het boek had ik enkele minpuntjes die niet klopten (dit kan je in de spoiler sectie van mijn recensie lezen) en ik hoopte dan ook dat ze dit zouden aanpassen. En mijn verwachtingen werden ingelost, de onnodige en rare stukjes van het boek hebben ze weggelaten en dit maakte het verhaal veel beter. Unpregnant is dan ook een mooie verfilming van het boek. Ze hebben niet al te veel aangepast en zijn redelijk trouw gebleven aan het boek wat wij boekenwurmen natuurlijk graag hebben. De cast vond ik ook zeer goed, Veronica vond ik een enorm sterk personage in zowel het boek als de film. Haley Lu Richardson speelde deze rol dan ook echt enorm goed. Hoewel ik me Bailey ander had voorgesteld in het boek vond ik wel dat Barbie Ferreira een goede acteerprestatie heeft weten neer te zetten, hierdoor is mijn beeld van dit personage in een positieve zin verandert.

Hoewel ze de onnodige stukken hebben weggelaten miste ik wel de “shockfactor” die ik had bij het einde van het boek. Ook de spanning van de trip en of Veronica wel op tijd bij de kliniek geraakt valt bij de film een beetje weg, het gaat ze net iets te makkelijk af maar je kan niet alles hebben toch?

Ondanks enkele kleine puntjes vond ik de verfilming wel heel goed. Als je het boek hebt gelezen zou ik je ook echt aanraden om de film eens een kans te geven. Ik heb op enkele momenten enorm hard moeten lachen om de avonturen die de meisjes meemaken. Zowel het boek als de film zou ik dus enorm aanraden!