Gruwelijk spel – Mirjam Hildebrand

Gruwelijk spel – Mirjam Hildebrand

Gruwelijk spel
Page Count: 90
ISBN13: 9789020654653
De zestienjarige Daantje is op zoek naar geld én een uitdaging. ­Alles om haar af te leiden van haar naderende eindexamen en haar terminaal zieke moeder. Als ze een oproep ziet voor een doodskist-dare, weet ze het meteen: hier moéten zij en haar beste vriendin Nora aan meedoen. Het doel van de challenge is om vieren­twintig uur in een doodskist door te brengen. De deel­nemers worden op diverse momenten uit hun kist getrokken om zenuw­slopende…

Sinds korte tijd is Kluitman begonnen met een reeks novelles uit te geven – dit om leesbevordering te stimuleren bij kinderen en jongeren. En toen ik zag dat Mirjam Hildebrand een van deze novelles zou schrijven werd ik meteen nieuwsgierig, ook aangezien Gruwelijk spel uit het genre ligt van haar eerdere verschenen boeken van ‘Voorlopers’. Deze novelle is namelijk een thriller en aangezien ik wel van een goede thriller kan genieten was ik des te nieuwsgieriger naar dit boek.

In Gruwelijk spel volgen we de zestienjarige Daantje, wanneer ze samen met 3 van haar vrienden besluit om mee te doen aan de doodskist-dare die hun lokale pretpark houdt draait iets wat op het eerste zicht onschuldig leek uit op een totale nachtmerrie. Wanneer haar team challenge na challenge lijkt te worden gesaboteerd merkt Daantje al snel dat er iets mis is, overleeft haar hele team het 24 uren of slaat het noodlot toe?

Allereerst vind ik de reden achter dit fonds van novelles zeer sterk aangezien lezen onder jongeren en kinderen toch wel aardig is aan het afzwakken – door kortere boekjes uit te geven probeert Kluitman om zo ook lezers aan te trekken die niet van lezen houden en dit kan ik alleen maar mee helpen aanmoedigen! Ik was vooral nieuwsgierig of Mirjam Hildebrand een sterk en spannend verhaal zou kunnen neerzetten in een maar 90 pagina’s lang boek, het antwoord hierop is een volmondige JA! Gruwelijk spel heeft goed opgebouwde personages en geeft ook wat achtergrond in het leven van Daantje, dit zorgt ervoor dat Daantje haar personage heel realistisch overkomt voor de lezer. Mirjam  Hildebrand heeft deze personages dan ook goed weten te koppelen aan de spannende setting en scènes die plaatsvinden in het boek. De hele 90 pagina’s lang heeft ze me op het puntje van mijn stoel weten te houden en MOEST ik absoluut weten wat zou gebeuren en hoe dit verhaal uiteindelijk zou aflopen. Voor maar 90 pagina’s vind ik het dan ook een enorm sterk verhaal en een zekere aanrader – Mirjam zal zeker met dit boekje de thrillerfans weten te bekoren. De setting zorgt er ook meteen voor dat de lezer tot met z’n oren in het verhaal zit aangezien een eng pretpark toch wel voor spooky vibes zorgen. De spanning wordt ook geleidelijk aan opgebouwd waardoor je zeker wilt weten wat de volgende opdracht zal zijn en wat er zal gebeuren tijdens deze opdracht.

Ik vond dit dan ook zeker een hele sterke en spannende novelle wat Mirjam Hildebrand heeft geschreven. Ik ben ook echt benieuwd of ze hierdoor zich weer zal wagen aan een thriller en als dat zo is ben ik zeker de eerste in rij voor een exemplaar aangezien dit boek me echt heeft weten te overtuigen van haar geweldige schrijfstijl! Door de pretpark-vibe is het ook zeker een aanrader voor wie Fright night van Maren Stoffels heeft gelezen. Van mij krijgt Gruwelijk spel 4 blinkende sterren!