Heerestraat & Rozenlaan – Carlie van Tongeren

Heerestraat en rozenlaan
Published: 2018
Page Count: 376
ISBN13: 9789463491259
Nina’s ouders zijn net gescheiden. Dat betekent niet alleen dat Nina vanaf nu elk weekend met een enorme weekendtas heen en weer moet fietsen tussen twee huizen, maar ook dat ze in sneltreinvaart moet wennen aan de nieuwe situatie. Aan de nieuwe vriendin van haar vader bijvoorbeeld, die twee kinderen heeft: Lindi (type valse stiefzus) en Mark (headbangende metalfan). En aan het feit dat haar moeder als een zombie-in-pyjama door het huis wandelt. Eigenlijk heeft…

Heerestraat en Rozenlaan gaat over Nina, Nina’s ouders zijn net gescheiden. Hierdoor moet ze iedere week tussen 2 huizen verhuizen. Terwijl haar moeder door de scheiding er  onderdoor gaat heeft haar vader al een nieuw leven opgebouwd met een nieuwe vrouw. Hierdoor krijgt Nina een stiefbroer en een stiefzus. Jammer genoeg blijken haar nieuwe stiefbroer en stiefzus niet zoals ze gehoopt had. Lindi is echt het type valse stiefzus en Mark is een stil type die houdt van metal muziek. Bovenop alles heeft Nina het ook druk met haar laatste schooljaar, voetbal en haar vriendinnen. Kan ze een manier vinden om alles te combineren?

Ik zag laatst via de Instagram pagina van Blossom Books dat het boek Heerestraat & Rozenlaan uitkwam, toen ik de flaptekst had gelezen was ik direct nieuwsgierig aangezien dit klinkt als een perfect boek voor mij (contemporary, YA met een zwaar onderwerp) Ook het feit dat dit boek geschreven is door een auteur van eigen bodem viel mij op en maakte mij heel nieuwsgierig. (wie mij ondertussen al wat langer kent weet dat ik hou van boeken geschreven door Nederlandse/Vlaamse auteurs) Ik trok mijn stoute schoenen aan en contacteerde Carlie van Tongeren via Instagram of ik in ruil voor een recensie haar boek mocht lezen. Ze reageerde enthousiast en ik kreeg haar boek als recensie-exemplaar toegestuurd.

Toen het boek op mijn deurmat viel, viel het me op dat dit boek dikker was dan dat ik verwacht had. (bijna 400 pagina’s) Tijdens het doorbladeren viel me ook op dat er verschillende elementen in dit boek waren zoals brieven, een groepsapp en dagboek fragmenten (De Zo Had Het Moeten Gaan Dialoog). Ik ben enorme fan van deze elementen in boeken en wordt dus ook enorm enthousiast wanneer het steeds vaker in boeken terugkomt. De cover sprong er ook echt uit en past perfect bij het boek, je hebt de 2 huizen die staan voor het verhuizen iedere week, je ziet Nina fietsen tussen de 2 huizen en dan zie je de weg die een warboel is wat staat voor de struggles die Nina tegenkomt tijdens het scheidingsproces.

Via mijn Instagram stories hield ik mijn leesproces bij. Toen ik begon met lezen (om middernacht) las het super vlot, tegen de tijd dat ik ging slapen was ik al bij pagina 50. Ik wist dat dit boek dus heel snel zou worden uitgelezen. De daarop volgende dagen kon ik niet stoppen met lezen aangezien ik MOEST weten wat gebeurde. De schrijfstijl van Carlie is heel vlot om te lezen en houdt de spanningen goed vast met ook een vleugje humor hier en daar. Aangezien dit boek over een iets zwaarder onderwerp gaat (een scheiding) dacht ik dat het een heel droevig boek zou worden. Maar Carlie wist op de perfecte momenten humor toe te voegen om het boek iets lichter te maken. Ook bevat dit boek diversiteit in verschillende vormen: zo is er een personages die heel christelijk is opgevoed, zo hebben we ook een lesbisch personage en natuurlijk het nieuw samengesteld gezin. Dit is zeker een goede toevoeging aan het boek aangezien het het boek meer karakter geeft maar ook echt past bij de boeken die in dit tijdperk worden uitgegeven. Aangezien er zoveel diversiteit overal heerst vond ik dit dus een heel belangrijke toevoeging. Naar het einde toe werden sommige stukken wel iets te voorspelbaar maar dat was dan ook het enige minpuntje wat ik kon vinden.

Heerestraat en Rozenlaan is een realistisch boek waarin veel jongeren zich zullen herkennen. Ik geef dit boek dan ook  5 sterren aangezien ik enorm genoten heb van dit boek en raad het zeker aan!

Het boek kopen?

bol.com: HIER!