Harry Potter en de steen der wijzen – J.K. Rowling

Harry Potter en de steen der wijzen
Published: 2000
Page Count: 228
ISBN13: 9789076174105
Harry Potter is een doodgewone, maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn saaie en hardvochtige oom en tante woont, in de bezemkast onder de trap. Op een dag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem. En daarna nog een, en nog een. De brieven veranderen Harry’s hele leven: hij wordt gered door een woest figuur op een vliegende motorfiets en hij komt erachter wie zijn ouders werkelijk waren. Met een…

Iedereen van de boek community kent Harry Potter waarschijnlijk wel. Ikzelf heb helaas (don’t kill me) de boeken nog nooit gelezen. Hoog tijd dus om erin te beginnen en dat heb ik dan ook gedaan.

Het boek gaat over Harry, hij is na de dood van zijn ouders geplaatst bij zijn tante thuis. Maar als Harry 11 jaar wordt krijgt hij telkens mysterieuze brieven gestuurd die hij niet mag lezen van zijn tante. Maar dan opeens verschijnt Hagrid die hem verteld dat hij een tovenaar is en dat hij een uitnodiging heeft gekregen van een van de beste toverscholen namelijk Zweinstijn. En zo begint Harry zijn avonturen in de toverschool.

(Ah waarschijnlijk is het een schande dat ik deze boeken nog nooit heb gelezen) Maar eindelijk las/luister ik naar het eerste deel. Harry Potter is echt wel een fenomeen onder veel lezers. Het is dan ook een zeer leuk en magisch verhaal. De schrijfstijl van J.K. Rowling is ook heel verslavend want je wilt absoluut verder blijven lezen, hierdoor leest het boek dan ook heel snel. Omdat ik ook een deel heb geluisterd wou ik ook even zeggen dat de verteller van het luisterboek ook een heel aangename voorleesstem heeft en dus ook een echte aanrader voor als je deze boeken wilt lezen of herlezen.

Hoewel ik dus heel laat ben met deze trend vond ik het wel een heel leuk boek en een aanrader (voor de mensen die net zoals ik er niet mee zijn opgegroeid en deze boeken dus nog nooit hebben gelezen.) Ik gaf dit boek 5 sterren.