Bijenvader – Esther Sprikkelman

Bijenvader – Esther Sprikkelman

Bijenvader
Published: 2017
Page Count: 148
ISBN13: 9789047708704
Zomer 1985. Door een vreselijke gebeurtenis ligt Johannes vriendje Henrico in coma. Hij is waarschijnlijk zijn geheugen kwijt, en Johanne is bang dat hij zich niets meer herinnert van haar, en van hun tijd samen. Die tijd samen begon een paar maanden eerder, op de dag waarop Johanne met haar moeder en broertje Paulie vanuit Utrecht verhuisde naar Warsum, een klein dorp in het oosten van het land. Als ze 's avonds patat haalt in…

In Esther Sprikkelman haar debuut volgen we Johanne die door middel van cassettebandjes haar verhaal verteld over haar liefdesrelatie met Henrico. Waarom ze dit doet? Henrico ligt namelijk in coma en hierdoor zou hij zijn geheugen kunnen verliezen, daarom wil Johanne heel hun liefdesverhaal van begin tot het einde uitleggen op cassettebandjes. Van het moment dat ze hem voor het eerst zag totdat het noodlot toe slaat.
Het verhaal vind zich dus ook plaats in het heden en in het verleden en daardoor blijft het een mysterie wat nu is gebeurd met Henrico.

In het begin vond ik boek het lekker weglezen maar naar het einde toe begon ik een beetje trager te lezen omdat ik niet wist wat ik kon verwachten van het einde, de meeste mensen hebben dit boek in 1 dag uitgelezen en dat had ik ook kunnen doen maar dan denk ik niet dat dit verhaal zo was doorgedrongen tot me dan tot het nu deed. Dit verhaal is namelijk niet zo blij en opgewekt dat de cover doet denken. Het is een diep verhaal waar je echt over moet nadenken door de verschillende onderwerpen die hierin worden verteld. Een leuk aspect van het boek vond ik de muziek uit de jaren 80, ik ben namelijk geboren in 1999 hierdoor kende ik deze muziek dus niet en leerde ik weer iets bij. Nog iets wat ik bijgeleerd heb zijn verschillende insecten en hun gewoonten (voornamelijk de bijen). Ikzelf vond dit boek heel aangenaam om te lezen maar het einde was een beetje te snel voor mij, ik raakte hierdoor een beetje in de war aangezien het zo plots kwam.

Ik geef dit boek dan ook 3/5 sterren omdat ik toch veel dingen heb bijgeleerd en het aangenaam vond om te lezen maar het einde veel te plots kwam.